20 km door Brussel
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

20 km door Brussel

run!
 
IndexPortaleZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Trainingsweek 1

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Archer

Archer


Aantal berichten : 119
Registration date : 13-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimedo jan 25, 2007 9:58 am

Het is zover: maandag start ons trainingsschema cheers

ma/di: D2 30 min
woe/do: D1 45 min
zat/zon: D1 45 min




Nog even de D1 en D2 toelichten:
Duurloop 1 (D1)
Deze vorm van duurlopen bevordert de verbranding van vetten. Om tot vetverbranding te komen, moet je met een lage snelheid ongeveer anderhalf tot drie uur hardlopen. Op een gegeven moment zal de koolhydraatvoorraad uitgeput raken, en ervaart men ’de man met de hamer’. De vraag naar zuurstof neemt toe en de snelheid van lopen kan alleen maar dalen. Door dit ’lege gevoel’ regelmatig op te roepen, zal de vetverbranding steeds gemakkelijker worden aangezet.
Deze vorm van training voor het uithoudingsvermogen kan men zien als basis-uithoudingsvermogen, de zogenaamde capaciteitstraining. Bij capaciteitstraining wordt primair de grootte van de energievoorraad getraind. Later wordt dan op tijd gelopen, zodat we over (meer) vermogen (=snelheid) kunnen beschikken. De snelheid bij duurloop 1 is ondergeschikt aan de duur van de inspanning.
Deze duurlopen werk je af in de hartslagzone Z1 (HFmax – 50 slagen)

Duurloop 2 (D2)
Hierbij zien we een verhoging van het tempo en de hartslag. Deze duurlopen werk je best af tussen de hartslagzones Z2 en Z3, afhankelijk van de afstand (hoe langer, hoe lager de hartslag moet zijn) en jouw fysieke gesteldheid op het moment van training.
Het accent ligt meer op de uitputting van de koolhydraatvoorraad, hetgeen na herstel tot een beter prestatievermogen (supercompensatie) zal leiden. Er vindt dus als reactie op een serieuzere inspanning een aanpassing binnen het lichaam plaats, die altijd specifiek van aard is.


Ook nog belangrijk:
OPWARMEN EN AFKOELEN
Een loper moet altijd door een warming-up worden voorbereid op het trainingsniveau. Voor beginners geldt dat zij eerst heel rustig moeten inlopen. Doe voor iedere training altijd een paar statische of dynamische rekoefeningen. Zorg ervoor dat de spieren op de aangeboren lengte blijven.

Begin na de warming-up altijd met enkele versnellingslopen en eindig (met name na een duurloop) ook altijd met enkele versnellingen. Onmiddellijk na de training moet worden begonnen met het rustig uitlopen om het lichaam weer tot rust te laten komen. Je kan eventueel snel wandelen en afsluiten met enkele rek- en krachtoefeningen. De beste voorbereiding voor beginners is echter: voldoende slaap.



'k zal hier in de eerste post bijhouden wat iedereen gelopen heeft Smile

Klaas
* 30'27'' (+ in en uitlopen)
* 45'
* No

Jeffrey
* +/- 34'
* +/- 50'
* 50'
cheers

Robin
* 30' (+ in en uitlopen)
* 25'
*No

Bram I
niet gelopen wegens blessure

Bram II
*30'
*45'
*No

Brecht
* 30' (+ in en uitlopen)
* 50'
* 50'
cheers

Gudrun
*No
*No
*No



Succes bounce No cheers


Laatst aangepast door op ma feb 05, 2007 9:41 am; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Speedy

Speedy


Aantal berichten : 121
Registration date : 14-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimezo jan 28, 2007 9:59 am

Dus morgen moet ik 30 minuten een goed tempo lopen.

En dan de volgende keer 45 minuten pokketraag? Kvraag me af of ik dan 'de man met de hamer' tegenkom (dat moet zo blijkbaar), want 'k heb dat ook niet na 30 minuten goed doorlopen. Mja, we zullen proberen. Smile

edit: hehe, dat klinkt stoeferig :d
Terug naar boven Ga naar beneden
Speedy

Speedy


Aantal berichten : 121
Registration date : 14-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimema jan 29, 2007 9:51 am

Eerste trainingsdag goed doorstaan jocolor
Terug naar boven Ga naar beneden
Archer

Archer


Aantal berichten : 119
Registration date : 13-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimema jan 29, 2007 11:08 am

Speedy schreef:
Eerste trainingsdag goed doorstaan jocolor

30 minuten?
weet je hoever?
Terug naar boven Ga naar beneden
Speedy

Speedy


Aantal berichten : 121
Registration date : 14-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimema jan 29, 2007 11:30 am

Archer schreef:
Speedy schreef:
Eerste trainingsdag goed doorstaan jocolor

30 minuten?
weet je hoever?

Cho, ik weet dat niet precies hoor. 5,5 km ofzo. Op 't gemak. Geeft dat dat ik 27 seconden langer heb gelopen. Embarassed albino

En dan nog een kilometertje opwarming en een kilometertje uitlopen en stretchen.
Terug naar boven Ga naar beneden
murdoc




Aantal berichten : 52
Registration date : 14-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimedi jan 30, 2007 3:09 am

Jeffrey: 34 minuten ofzo

Robin: 38 minuten (eigenlijk 30 + 2 wandelen + 6 strompelen)
Had alleen broodje gegeten uurtje voor het lopen, blijkbaar is dat niet genoeg. Kreeg na halfuurtje (vlak na een brug) steken in mijn zij, dus dan efkes gewoon goed doorgestapt. En dat terwijl ik jeffrey in een veel te snel tempo van mij zag weglopen :p. Het tempo lag voor mij misschien iets te hoog, voor jeff waarschijnlijk iets te laag.

edit: wel niet in- en uitgelopen Surprised
Terug naar boven Ga naar beneden
Archer

Archer


Aantal berichten : 119
Registration date : 13-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimedi jan 30, 2007 9:35 am

Ik heb 3 minuten ingelopen
dan 30 minuten goe doorgelopen
en dan nog 1 minuut gewandeld

Dus het toerke van Koolskamp in 34 min... Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
murdoc




Aantal berichten : 52
Registration date : 14-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimewo jan 31, 2007 8:36 am

Net 25tal minuten rustig gelopen. Jeff is nu de groten toer aant doen dus hij komt wel aan 50 tal minuten. Ik ga toch eens een ander toerke moeten zoeken, want ik verteer die bruggen echt niet goed ...

Het is bij 25 minuten gebleven omdat ik nog moet leren Mad
Terug naar boven Ga naar beneden
Speedy

Speedy


Aantal berichten : 121
Registration date : 14-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimewo jan 31, 2007 2:58 pm

Ja, ik ook voor de tweede keer gelopen. En zoals gevraagd, 45 minuten aan een niet te hoog tempo.

Dat ligt me minder heb ik de indruk. Ik loop liever goed door. Ik heb de hele tijd een constant (traag) tempo gelopen (niet waar, ene keer ietsje versneld omdat er een hond achter mij zat). Ik kwam ook een lopende madam tegen en die moest geweldig lachen toen die mij kruiste. Nja, die dacht waarschijnlijk: "Hoe belachelijk traag loopt die nu!!" Maar ze moet niet klappen, 't ging ook niet al te vlug bij haar. 'k Denk dat we hetzelfde trainingsschema aan 't volgen zijn. Very Happy

Kilometertjes van 5'45" ofzo gelopen, niet zo echt snel dus. De hele tijd op baantjes gelopen op minder dan 2 km van thuis, maar 'k was er waarschijnlijk al in geen 5 jaar meer gepasseerd.

Maar ik had één van de twee basisregels over het hoofd gezien: Ga voor het lopen naar de wc!!!! Jawadde dadde... affraid

Zaterdag loop ik opnieuw (traag). Dan een andere toer, want langs deze weg ben ik de man met de hamer niet tegengekomen. Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
Archer

Archer


Aantal berichten : 119
Registration date : 13-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimedo feb 01, 2007 11:19 am

Voila, alleen in den donker onder volle maan enzo (heel romantisch dus I love you ) precies 45 ' gelopen (de toer kwam op 45' precies terug aan mijn huis Shocked )

Heeltijd op't gemak gelopen, 't ging zeker gaan om te tateren Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Speedy

Speedy


Aantal berichten : 121
Registration date : 14-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimedo feb 01, 2007 1:48 pm

Gudruuuuun?

Braaaaaams?

bounce bounce bounce
Terug naar boven Ga naar beneden
Ardos




Aantal berichten : 14
Registration date : 15-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimevr feb 02, 2007 4:25 am

voilà mijn trainingsweek zit erop. vandaag weer 50 min gelopen (4 min trager dan vorige keer). en op een nuchtere maag deze morgen maar eveneens geen man met hamer tegengekomen (wel een paar wielertoeristen maar die konden mij niet helpen Razz ).

Ik denk misschien dat onze conditie te goed is . moeten we nu langer traag lopen of gewon iets sneller?
Terug naar boven Ga naar beneden
Speedy

Speedy


Aantal berichten : 121
Registration date : 14-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimeza feb 03, 2007 7:31 am

Ardos schreef:
voilà mijn trainingsweek zit erop. vandaag weer 50 min gelopen (4 min trager dan vorige keer). en op een nuchtere maag deze morgen maar eveneens geen man met hamer tegengekomen (wel een paar wielertoeristen maar die konden mij niet helpen Razz ).

Ik denk misschien dat onze conditie te goed is . moeten we nu langer traag lopen of gewon iets sneller?

Eum... ik denk... Stoppen met lopen?
Terug naar boven Ga naar beneden
Archer

Archer


Aantal berichten : 119
Registration date : 13-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimeza feb 03, 2007 10:12 am

iets sneller denk'k
maar denk dat er ten huize vandenheede weinig zal gelopen zijn vandaag tongue

vandaag 45 minuten gelopen in het bos en 'k eb een blinne Neutral
eerste week is voorbij cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
Bram




Aantal berichten : 4
Registration date : 28-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimezo feb 04, 2007 12:45 pm

Jow de manne,

mijn eerste bericht op het forum, het heeft op zich laten wachten, door omstandigheden...

mijn eerste trainingsweek zag er als volgt uit:

vrijdag 30 min gelopen, gemiddelde hartslag: 145 slagen
zaterdag 45 min gelopen, gemiddelde hartslag: 154 slagen,

ondanks de stretching voor en na, kan ik toch moeilijk trappen op en af. de spieren zullen nog soepel moeten worden.

jeet,

Bram
Terug naar boven Ga naar beneden
Speedy

Speedy


Aantal berichten : 121
Registration date : 14-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimema feb 05, 2007 4:57 am

Ja, niet goed bezig. 'k Heb de derde training al overgeslagen, wegens geen tijd en geen goesting. Dat traag lopen is echt niets voor mij. Razz

Maar 'k heb vrijdag wel getennist, en zondag gebadmintond en gepingpongd, dus 'k ben wel in beweging gebleven. bounce
Terug naar boven Ga naar beneden
Archer

Archer


Aantal berichten : 119
Registration date : 13-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimema feb 05, 2007 9:42 am

Speedy schreef:
Ja, niet goed bezig. 'k Heb de derde training al overgeslagen, wegens geen tijd en geen goesting. Dat traag lopen is echt niets voor mij. Razz

Maar 'k heb vrijdag wel getennist, en zondag gebadmintond en gepingpongd, dus 'k ben wel in beweging gebleven. bounce
de vraag is natuurlijk: wat is traag?

als jij voelt dat het echt te traag gaat moet je versnellen eh
die d's zijn verschillend van persoon tot persoon... Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
Speedy

Speedy


Aantal berichten : 121
Registration date : 14-01-07

Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitimedi feb 06, 2007 1:41 am

Archer schreef:
Speedy schreef:
Ja, niet goed bezig. 'k Heb de derde training al overgeslagen, wegens geen tijd en geen goesting. Dat traag lopen is echt niets voor mij. Razz

Maar 'k heb vrijdag wel getennist, en zondag gebadmintond en gepingpongd, dus 'k ben wel in beweging gebleven. bounce
de vraag is natuurlijk: wat is traag?

als jij voelt dat het echt te traag gaat moet je versnellen eh
die d's zijn verschillend van persoon tot persoon... Smile

Kilometers van 5'45" (D1) vind ik traag. Allé, 'k heb daar meer last dan dat ik ze loop in 5'15" (D2). Eigenlijk is mijn doel om de kilometers te lopen in minder dan 5' (eigenlijk 4'45", maar dat wil ik niet luidop zeggen Razz).

Tot dit jaar heb ik de 10 kilometer nog nooit in minder dan 52' gelopen (meer dan 5' per kilometer dus, dus er is mss nog wel wat werk aan de winkel Smile).
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Trainingsweek 1 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Trainingsweek 1   Trainingsweek 1 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Trainingsweek 1
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Trainingsweek 2
» Trainingsweek 3
» Trainingsweek 4
» trainingsweek 6
» Trainingsweek 7

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
20 km door Brussel :: 2007 :: Training-
Ga naar: